Monday, August 19, 2013

Butterscotch Chocolade Flancake - de laatsten zullen de eersten zijn

Is 't een cake? Is 't een flan? Het is een flancake!

(to the english version) Een flan maak ik wel vaker. Met een latino als betere helft is dat niet echt verrassend. Het is voor het eerst dat ik er een bodem onder bak. En in dit recept gaat dit op een wel heel bijzondere manier.

De flan wordt (au bain marie) in de oven gebakken. Eerst maak je een karamelsaus. Die schenk je in de omgekeerde Bundt pan. Daar bovenop komt het beslag voor de chocoladecake, en als laatste het flan-mengsel...



De laatsten zullen de eersten zijn

Toen ik me, met mijn gebrekkig driedimensionaal inzicht, nog maar eens naar de computer spoedde om te checken of ik het nou echt goed had gelezen, herinnerde ik me dat dit juist de reden was waarom ik 't recept ooit had bewaard. Om te kijken of het werkelijk deed wat het beloofde.

Ik kan het beamen: 't werkt! Het, naar mijn (waarschijnlijk foute) inschatting, zwaardere cake beslag, stijgt tijdens het bakken naar boven en wisselt plek met het flan-mengsel. Best een hele reis als je erbij stil staat. De karamelsaus blijft overigens volledig stationair. 

Het oorspronkelijke recept is een enorm bakbeest. Ik heb 't  bewerkt naar een tulband met een inhoud van ongeveer 1,4 liter. Voor een extra smaakje en een beetje crunch heb ik butterscotch chocolade gebruikt.

Butterscotch Chocolade Flan

ingrediënten:

de cake:
75 gram karamelsaus
40 gram patent bloem
20 gram cacao
¼ theelepel baksoda ('zuiveringszout')
⅛ theelepel zout
60 gram butterscotch chocolade
45 gram boter 
60 gram karnemelk
60 gram suiker
1 ei
½ (goeie) vanillestok

de flan:
480 gram gecondenseerde melk
300 gram volle melk
85 gram roomkaas
3 eieren
2 eidooiers
½ (goeie) vanillestok

methode:

Verhit je oven voor tot 175° C. Vul een grote ovenschaal tot de helft met kokend water. Zet de schaal in de oven.

Vet een tulband met een inhoud van ongeveer 1½ liter goed in. 

Smelt in een kom de chocolade au bain marie, samen met de boter. Roer het glad.

Haal de kom van de warmtebron. Voeg de karnemelk, de suiker, het ei en de vanille toe aan het chocolademengsel. Roer het goed door.

Meng in een andere kom de patentbloem met de cacao, zout en baksoda. Voeg de droge ingrediënten toe aan de natte en meng het tot een gladde massa. 

Schenk de karamelsaus op de bodem van je tulband. Je kunt je eigen karamelsaus maken, maar bebogeen, losgeklopt met een beetje slagroom doet het ook heel goed op deze flan.

Spreidt voorzichtig het chocoladebeslag bovenop de karamelsaus uit.

Meng in een keukenmachine de gecondenseerde melk, de volle melk, de roomkaas, de eieren, de eidooiers en de vanille voor één minuut.

Schenk het melkmengsel voorzichtig bovenop het chocoladebeslag.

Plaats de tulband in de ovenschaal met het kokende water. Bak en stoom de flan/cake ongeveer een uur op 175° C. Test met een saté prikker of de flan volledig gaar is. Als je een kernthermometer hebt; als de temperatuur 82° C is in het midden van de flan, dan is ie klaar! 

Haal de flan uit de oven en laat hem ín de vorm op een taartrooster tot kamertemperatuur afkoelen. Zet hem daarna in de koelkast om volledig op te stijven, bij voorkeur een hele nacht.

Om de flan uit de vorm te krijgen kun je de vorm het beste ongeveer 30 seconden in een badje van kokend water zetten. Stort daarna op een taartplateau en serveer koud.


               Baked Bree




















No comments:

Post a Comment