Friday, November 1, 2013

Panellets

Allerheiligen



(to the english version) Vandaag wordt hier Allerheiligen gevierd in Catalonië. Ik ben hier nu een dikke week in Barcelona. Mijn partner werkt hier voor een tijdje. Het recept dat ik graag met je wil delen is een typisch Catalaanse snoeperij die vooral rond Allerheiligen wordt gegeten. Ze hebben me de hele week al aan liggen staren in de vele bakkerijen van Barcelona: kleine glimmende balletjes, omhuld met pijnboompitten. 

Gisteren ontdekte ik een geweldige winkel hier, direct naast een bakkerij met dezelfde naam; Forn Baltá (calle de Carrer 115-119, voor wie in de toekomst naar Barcelona gaat). Ze hebben een verbazingwekkende selectie meel en bloem te koop; Spaanse, Franse en Duitse melen en bloem, volkoren of bio, je zegt het maar, het is hier zomaar te krijgen. Uiteraard heb ik meteen het nodige ingeslagen om thuis uit te proberen. Ik ben met name benieuwd naar de 'Navarra'- bloem die ik kocht. Ze hadden ook een 'kant-en-klaar-pakket' liggen om 'panellets' te maken. Dat kon natuurlijk geen toeval zijn...  

Dutch Oven in een Dutch oven
Het plan was hier serieus te gaan bakken tijdens mijn verblijf. Bij aankomst bleek de oven in het ons toegewezen appartement echter een magnetron met een piepklein grilletje... Daar viel echt geen brood in te bakken! 

Een creatieve geest laat zich niet zomaar uit het veld slaan, dus ging ik aan de slag om een oventje te improviseren die WEL zijn werk zou doen. Met de beperkte middelen die me ter beschikking stonden in de slecht geoutilleerde kitchenette construeerde ik mijn allereigenste oventje. Ik noem het mijn 'Dutch-oven-in-een-Dutch-oven-systeem'!



Met mijn verwachtingen flink naar beneden bijgesteld lukte het me zowaar om best aardige broodjes voor bij het ontbijt te maken; simpele witte broodjes met citroen zoutvlokken. Ze waren misschien wat taaier dan gewenst, ze smaakten er niet minder om.



Ik betwijfel het dat ik nog iets echt serieus kan bakken hier, maar de 'panellets' bleken niet echt ingewikkeld om te maken. Dus, hier zijn ze! Ze worden traditioneel gegeten met gepofte kastanjes, geroosterde zoete aardappelen en een lekkere zoete wijn erbij; meestal moscatellmistelavi de missa of vi ranci.

Panellets 

Ingrediënten:

250 gr. poedersuiker
500 gr. amandelmeel
circa 75 gr. water
250 gr. pijnboompitten 
1 ei
kokosrasp (optioneel)
amandelstukjes (optioneel)

Methode:

Mix suiker, amandelmeel en water. Gebruik net genoeg water om het mengsel bij elkaar te brengen tot een dikke massa. Maak het niet te dun! Kneed de pasta goed door elkaar, verpak het in plastic folie en laat het rusten in de koelkast. Minstens 6 uur, maar 24 uur is beter. Hoe langer het rijpt, hoe lekkerder het eindresultaat! 

Verwarm de oven voor tot 180 graden C. 

Haal de amandelmassa uit de koelkast en rol er balletjes van ter grootte van een walnoot. Klop een ei los en rol de balletjes erdoor. Rol ze vervolgens door de pijnboompitten. Dit is aanvankelijk wat geklieder, maar als de balletjes eenmaal bedekt zijn met de pitten kun je ze in je hand mooi rond rollen, zodat alle pijnboompitten keurig blijven plakken zonder dat ze uitsteken.

Als je ze extra wilt laten glimmen kun je ze nu nogmaals bestrijken met ei. Zet ze in de oven en bak ze tot ze goud bruin kleuren, ongeveer 10 minuten. Hou ze goed in de gaten; je wilt niet dat de amandelpasta te heet wordt en in gaan zakken. 

Laat ze goed afkoelen en berg ze op in een goed sluitend blik tot je ze gaat eten. Je kan ze ook door amandelstukjes rollen, of door kokosrasp (zoals ik heb gedaan).



Eet smakelijk! Kom ook eens langs op 'The Breadlab' op Facebook, als je dat al niet gedaan hebt.   

No comments:

Post a Comment